Ne Aramıştınız?

7 Haziran 2018 Perşembe

Tarihte İlk Üniversite İstanbul'da Kurulmuştur

Bizans İmparatoru Büyük Theodosius M.S. 383'te sınıflara ayırarak 7 yıllık eğitim fikrini ilk kez ortaya atmış bu amaçla okul yapılması için bugün Beyazıt ve Laleli'de bulunan 22 dönümlük bir arsa ayrılmasını emretmişti. Eğitim şu şekilde planlanmıştı. 1. bölüme 8-10 yaşları arasında çocuklar alınacak, onlara Latince, Grekçe, matematik, hitabete giriş ve teoloji okutulacaktı. İlk yılı tamamladıklarında 2. yıl yine Latince, Grekçe, matematik, hitabet, felsefeye giriş ve teoloji okuyacaklar, başarılı olanlar üst sınıfa geçecekler ama aldıkları derslere felsefe, hukuk ve astronomi eklenecekti.
4. ve 5. yıl daha çok hitabet, hukuk, felsefe ve diplomasi okuyacaklardı. Okulu başarıyla bitirenler 2 yıl imparatorluk ofislerinde hangi konuda başarılı ise o bölümlerde çalışacaklardı. Böylece 7 yıllık eğitimden sonra istenilen kalitedeki elemanların muhtemelen önemli bir kısmı devlet tarafından istihdam edilecekti. Tabii ilk yıl başarılı olup üst sınıfa geçen öğrencilerin yerlerine yenileri alınacak ve bu böyle devam edip gidecekti. Nitekim okul açıldıktan sonra ilk öğrencilerinden biri imparatorun oğlu Arkadius olmuş böylece Bizans İmparatorluğu'nda ilk resmi eğitim başlamıştır. Aradan 40 yılı aşan bir süre geçmişti. 408'de Arkadius ölünce 7 yaşındaki oğlu II. Theodosius tahta geçti. İyi bir kaligrafi ustası olan İmparator II.Theodosius da aynı okuldan yetişmiş ama oradaki eğitimi yetersiz görüldüğü için dönemin en ünlü hocalarından daha sonra hukuk, aritmetik, astronomi ve hitabet dersleri almıştı. Eğitim sisteminde ikinci bir adım atma gereğinin farkına varan imparator mevcut eğitim sisteminden tümüyle ayrı bir yapılanmaya gidilmesini emretti. 423'ten itibaren yeni binalar yapılırken yeni eğitim programları düzenlendi. Böylece 17 Şubat 425 Cuma günü imparatorun da katılımıyla yapılan törenle dünyadaki ilk üniversite Pandidakterion eğitime başladı. Üniversitede 31 kürsü kurulmuştur. Bu kürsülerden 10'unda Latince, 10'unda Grekçe Gramer; 3'ünde Latince, 5'inde Grekçe hitabet; 2'sinde hukuk ve 1'inde felsefe eğitimi yapılacaktı. Üniversite hocaları, devrin bilginleri arasından seçilerek senato tarafından görevlendirilmişti.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder